Friday 15 April 2011

MENGEMBALIKAN THIQAH (KEPERCAYAAN) SEORANG PEMIMPIN

Apabila seseorang pimpinan sudah hilang thiqahnya (kepercayaan orang lain kepadanya) maka secara automatik akan menjejaskan gerak kerjanya. Kesalahan kecil yang dilakukan oleh pimpinan itu seperti kesalahan besar yang dilakukan oleh orang lain. Tanpa kepercayaan daripada orang yang dipimpin maka pimpinan itu telah kehilangan hampir 80% pengaruhnya.

Pengaruh itu terbentuk daripada:

1) 50%- personaliti

2) 30%- jawatan

2) 20%- unsur-unsur lain

Wasilah penyucian imej pimpinan berbeza mengikut waqi'.


Pada diri pimpinan tersebut:


1) Ciptakan perubahan yang mendadak pada personaliti dengan harapan kesilapan lalu dilupakan dan tak dibangkit oleh pihak bawahan. Maka orang lain akan memandang dirinya sebagai pimpinan yang baru.


2) Tambahkan nilai positif pada diri sekaligus akan mengurangkan unsur-unsur negatif kerana 2 perkara yang berlawanan tak akan bersatu pada diri seseorang pada satu masa.


3) Jika pimpinan itu di peringkat sekolah, manfaatkan peluang dengan bantuan guru-guru. Minta pertolongan daripada mereka agar dibersihkan imej kotor yang lalu.



Pada jamaah tersebut:


1) Ahli jamaah @ badan perlu memberi sokongan kepada pimpinan tersebut dan mempertahankan usaha pimpinan itu untuk membersihkan imej.


2) Kukuhkan ukhuwwah dan pengurusan jamaah serta baiki kelemahan yang ada. Usaha pembaikan ini bukan hanya menutup kelemahan jamaah tapi juga membantu pembaikan imej pimpinan tersebut.


3) Bina pengaruh baru di kalangan pihak bawahan agar golongan ini memahami asas-asas jamaah dan mampu menguasai fiqh aulawiyyat.



dan iringilah segala usaha tersebut dengan tawakkal (berserah kepada Allah) sama ada melalui doa, solat hajat dan lain-lain.

dipetik dari http://revolusisifalaki.blogspot.com/ 

 

No comments:

Post a Comment