Wednesday 20 July 2011

SYAABAN BULAN PERSEDIAAN

Rejab sudah berlalu dengan kehadiran Syaaban yang sudah hampir kepertengahannya, bagaimana persediaan kita menghadapi dan melakukan sedikit perubahan demi perubahan untuk menghadapi bulan Ramadan Al-Mubarak?

Dalam menghalusi pengertian Syaaban sebagai bulan yang amat di sukai dan disayangi oleh Nabi Muhammad Sallallahualaihiwassalam, apakah intipati yang dapat kita tonjolkan daripada apa yang telah di sabdakan oleh Junjungan besar kita Nabi Muhammad Sallallahualaihiwassalam, sabda Baginda seperti yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah Radiyallahuanha, ‘kelebihan bulan Syaaban daripada bulan-bulan lain adalah seperti kelebihan ku diatas segala umatku.’

Pada bulan Syaaban, ada satu malam sangat dinantikan umat Islam iaitu malam Nisfu Syaaban. Pada malam itu, umat Islam akan membanjiri Masjid dan Surau untuk menghidupkan malam itu dengan bacaan surah Yasin secara beramai-ramai.

Malangnya, timbul persoalan mengapa umat Islam hanya melangkah kaki ke Masjid dan Surau pada malam Nisfu Syaaban sahaja atau hanya pada malam-malam tertentu yang mempunyai kelebihanya tersendiri? tidak pada hari-hari lain dalam bulan-bulan Islam yang lain. Perlu ditegaskan, setiap bulan Hijrah memiliki keistimewaan dan kelebihan yang tersendiri dan bagi Muslim yang bertakwa akan sentiasa berusaha merebut dan meraih keistimewaan yang Allah Subhanahuwata’ala sediakan pada bulan-bulan tersebut.

Muslim yang cemerlang tidak akan memilih bulan tertentu untuk beribadat kepada Allah .Dia akan sentiasa istiqamah dan iltizam menjunjung segala titah dan perintah Allah Subhanahuwata’ala pada setiap masa dan keadaan sehinggalah dia menghadap Allah Subhanahuwata’ala kelak..

Di samping itu, terdapat juga himpunan Hadis menerangkan keistimewaan Syaaban, dan kelebihan malam Nisfu Syaaban serta keutamaan amalan tertentu pada bulan itu. Namun, kebanyakan Hadis itu adalah Hadis Daif menurut pandangan Ulama. Walaubagaimanapun ada sebahagian ulama berpendapat Hadis Daif boleh dipegang dan diguna pakai dalam amalan sunat secara perseorangan.

Pada Syaaban ini, umat Islam dianjurkan lebih mendekatkan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala dengan meningkatkan Amal Soleh dan memperbanyakkan Ibadat. Tidak ada Hadis diriwayatkan berkaitan dengan amalan dan bacaan doa tertentu pada pertengahan Syaaban mencapai taraf Hadis Sahih. Menurut mereka, tidak ada satu pun Hadis Sahih yang membicarakan mengenai malam Nisfu Syaaban dan amalan yang dianjurkan pada malam itu.

Berdasarkan amalan biasa dilakukan umat Islam di Malaysia iaitu amalan membaca Surah Yasin sebanyak tiga kali dan juga bacaan doa khusus ( dibolehkan) tetapi tidak menepati dalil Syarak sama ada Dalil Manqul (bersumberkan al-Quran dan hadis) atau Ma’qul (bersumberkan pendapat Ulama Mujtahidin yang muktabar ) untuk mengamalkan begitu. Perkara diatas perlulah diambil perhatian supaya dalam kita berlumba-lumba untuk mencari keberkatan dalam bulan Syaaban ini sebagai persediaan datangnya Ramadan,janganlah sampai kita mengabaikan perkara-perkara yang boleh membawa kepada hukum yang tidak biterima oleh syarak.
Menurut Prof Dr Yusuf Al-Qardawi dalam kitabnya Al-Fatawa, kandungan doa, itu secara umumnya adalah permohonan supaya ditetapkan sebagai seorang yang bahagia dan murah rezeki bersesuaian dengan segala kebaikan.

Maksud doa itu berdasarkan firman Allah Subhanahuwata’ala : Ertinya,
Sesungguhnya Allah Subhanahuwata’ala menghapus dan menetapkan apa yang Dia kehendaki, dan di sisi-Nya ummul kitab (ibu segala suratan)(Surah al-Ra’ad , ayat 39).

Wahai sekelian muslim, berdoalah dengan sewajarnya mengikut ketetapan syarakdan seterusnya doa yang kita pinta kepada Allah Subhanahuwata’ala akan diberi perhatiandan dimakbulkan oleh Allah Subhanahuwata’ala, InsyAllah.

Sama-samalah kita panjatkan kesyukuran dan doa kepadaNYA.moga Sya’aban ini menjadi penguat dan persedian kepada ibadah kita pada Ramadan yang mendatang.Amin. . seperti doa pada bulan Rejab yang lepas.. kita panjatkan doa yang sama..moga Allah Subhanahuwata’ala akan memberi keberkatan pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan lah kita semua berjunpa bulan Ramadan Al-Mubarak.

No comments:

Post a Comment